Hubungan antara minat dan gaya belajar terhadap peningkatan hasil belajar siswa pada materi keanekaragaman hayati kelas VII di SMPIT Assalam
DOI:
https://doi.org/10.52434/jkpi.v5i1.42881Abstract
This study aims to determine the relationship between learning interests and learning styles (visual, auditory, and kinesthetic) with the learning outcomes of class VII students of SMPIT Assalam on biodiversity material. The research method used is a quantitative method of correlational research. This study involved all students in class VII of SMPIT Assalam as the research population. The research sample was determined using purposive sampling, so that a sample of 30 students was obtained. Data collection was carried out through a questionnaire to measure learning styles and learning interests, as well as tests to measure learning outcomes. The results of the study showed that (1) Learning interests influenced learning outcomes, with a t-value of 3.690 and a significance of 0.001; (2) Visual, auditory, and kinesthetic learning styles each had a significant influence on learning outcomes, with t-values of 2.760, 3.697, and 6.832, respectively (greater than t-table 2.056); and (3) Learning interest and learning style simultaneously had a significant effect on learning outcomes, with a calculated F-value of 290.243. Based on the results of this study, it is recommended that teachers implement learning methods that are appropriate to students' learning styles and encourage students to increase their learning interests.
Keywords: Learning Interest, Learning Style, Learning Outcomes, Biodiversity
Downloads
Published
Issue
Section
License

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional. Penulis yang menerbitkan dengan jurnal ini setuju dengan ketentuan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan hak penerbitan pertama kepada jurnal dengan karya yang secara bersamaan dilisensikan di bawah Lisensi Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya tersebut dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mengunggahnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam buku), dengan pengakuan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal ini dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta sitasi yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan (Lihat Efek Akses Terbuka).
 
                                                











