Pengembangan media LKS berbasis praktikm untuk meningkatkan minat belajar siswa pada materi ekosistem
DOI:
https://doi.org/10.52434/jkpi.v4i2.42883Abstract
This research aims to develop a practicum-based Student Worksheet (LKS) media to enhance students' learning interest in ecosystem material. The study employed Research and Development (R&D) methodology using the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The development of this media has been validated by material experts, media experts, and subject teachers as validators. The instruments used included expert validation sheets, teacher and student response questionnaires, as well as a learning interest questionnaire administered before and after the use of the LKS. The validation results indicated that the practicum- based LKS media was in the "very feasible" category, with an average expert validation score of 89%. Student responses to the media were categorized as "very positive," and there was an increase in students' learning interest scores after using the LKS, with an average gain score of 0.52 (moderate category). In conclusion, the developed practicum- based LKS media is feasible to use and effective in increasing students' learning interest in ecosystem material. The use of LKS containing practicum activities can serve as an engaging and meaningful learning alternative for junior high school students.
Downloads
Published
Issue
Section
License

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional. Penulis yang menerbitkan dengan jurnal ini setuju dengan ketentuan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan hak penerbitan pertama kepada jurnal dengan karya yang secara bersamaan dilisensikan di bawah Lisensi Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya tersebut dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mengunggahnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam buku), dengan pengakuan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal ini dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta sitasi yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan (Lihat Efek Akses Terbuka).
 
                                                 
							











