Penggunaan media permainan ular tangga untuk meningkatkan hasil belajar pada materi ekologi di kelas VII SMP Negeri 3 Balaraja
DOI:
https://doi.org/10.52434/jkpi.v5i1.42882Abstract
This study aims to investigate the effect of using the "Snakes and Ladders" game as an instructional medium on improving students’ learning outcomes in the Ecology material among seventh- grade students at SMP Negeri 3 Balaraja. The research was motivated by the low academic achievement of students, which was attributed to the use of less engaging teaching media and monotonous instructional methods. A Classroom Action Research (CAR) approach based on the Kemmis and McTaggart model was employed, implemented over three cycles, involving a total of 40 students as research subjects. Data were collected through observation and testing methods, including pre-tests and post-tests. The findings revealed a significant improvement in students’ learning outcomes, with average scores increasing from 47% in the first cycle to 64% in the second cycle, and reaching 83% in the third cycle. The mastery level also improved substantially, from 10% to 95%. Statistical analysis using the paired sample t-test yielded a significance value of p < 0.05, indicating a statistically significant impact of the "Snakes and Ladders" game-based media on students’ academic performance. Therefore, the use of this interactive game medium is proven to be effective in enhancing students’ learning outcomes and promoting active participation in Ecology lessons.
Keywords: Snakes and ladders game, Instructional media, Ecology, Learning outcomes
Downloads
Published
Issue
Section
License

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional. Penulis yang menerbitkan dengan jurnal ini setuju dengan ketentuan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan hak penerbitan pertama kepada jurnal dengan karya yang secara bersamaan dilisensikan di bawah Lisensi Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya tersebut dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mengunggahnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam buku), dengan pengakuan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal ini dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta sitasi yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan (Lihat Efek Akses Terbuka).
 
                                                











