Immersive Science Learning: Flipbook Web-AR untuk Visualisasi dan Interaksi Konsep IPA
DOI:
https://doi.org/10.52434/jkpi.v5i2.42851Abstract
This research aims to evaluate the feasibility of Web Augmented Reality (Web-AR) based Digital Flipbooks as an innovative learning medium in supporting immersive learning in Natural Sciences (IPA) subjects. This medium is designed to present science material visually, interactively, and contextually, so that it can help students understand abstract concepts more concretely and interestingly. The evaluation process was conducted through validation by two media experts, using an assessment instrument that covered aspects of material completeness, image and video suitability, accessibility, design appeal, communication, and language. The validation results showed that this medium achieved an average score of 96.25, categorized as highly feasible. The experts assessed that the use of Web-AR technology in digital flipbooks enhances the appeal of learning, facilitates concept visualization, and supports active student engagement. In conclusion, the Web-AR Flipbook medium is deemed suitable for use in science education as part of an immersive learning approach. This medium has the potential to drive the transformation of conventional learning into a more interactive, flexible, and aligned approach with the Merdeka Curriculum, which emphasizes independent learning and real-world experiences.
Keywords: Immersive learning, interactive digital books, web augmented reality, interactive media
Downloads
Published
Issue
Section
License

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional. Penulis yang menerbitkan dengan jurnal ini setuju dengan ketentuan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan hak penerbitan pertama kepada jurnal dengan karya yang secara bersamaan dilisensikan di bawah Lisensi Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya tersebut dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mengunggahnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam buku), dengan pengakuan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal ini dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta sitasi yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan (Lihat Efek Akses Terbuka).











