Implementasi media kartu domino biologi untuk peningkatan pemahaman siswa pada materi sistem ekskresi
DOI:
https://doi.org/10.52434/jkpi.v4i2.42784Abstract
This study aims to implement biology domino card media as an alternative learning media and examine its effect on improving student understanding of excretory system material. The research used pre-experiment method with one group pretest-posttest design. The research subjects were all students of class XI IPA SMA IT Bina Pekerti as many as 23 students, with saturated sampling technique. The instruments used include concept understanding tests and student response questionnaires. The results showed an increase in the average score from the pretest of 48.7 to the posttest of 81.5 with an average N-Gain value of 0.64 (medium category). The paired sample t-test showed a significant difference (p < 0.05) between the pretest and posttest. Students' responses to the use of media also showed a very positive category. Based on these results, the biology domino card media is effectively used to improve student understanding of excretory system material in class XI.
Keywords: Biology dominoes card, student understanding, excretory system.
Downloads
Published
Issue
Section
License

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional. Penulis yang menerbitkan dengan jurnal ini setuju dengan ketentuan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan hak penerbitan pertama kepada jurnal dengan karya yang secara bersamaan dilisensikan di bawah Lisensi Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya tersebut dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mengunggahnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam buku), dengan pengakuan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal ini dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta sitasi yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan (Lihat Efek Akses Terbuka).











