A Scoping Review Green Ecopreneur dalam Pembelajaran IPA: Bentuk dan Implementasinya
DOI:
https://doi.org/10.52434/jkpi.v4i1.42770Abstract
The global environmental crisis demands a transformation in education, particularly through the enhancement of ecological awareness and the implementation of sustainability-oriented learning. This article aims to examine the forms and implementation strategies of the green ecopreneur concept in science education through a scoping review approach. This method was employed to map the scope of relevant literature and identify key patterns in the integration of green ecopreneurship within science education contexts. Literature was sourced from multiple academic databases using inclusion criteria that covered peer-reviewed publications from 2014 to 2024. Literature was sourced from multiple academic databases using inclusion criteria that covered peer-reviewed publications from 2014 to 2024. The most widely used implementation strategy is Project-Based Learning (PjBL), which effectively integrates scientific knowledge, 21st-century skills, and sustainable entrepreneurial values. However, challenges such as limited teacher understanding, lack of learning resources, and technical constraints remain significant barriers. The study concludes that green ecopreneurship holds great potential to support contextual and transformative science education, and recommends systemic support to ensure its sustainable implementation.
Keywords: green ecopreneur, science education, scoping review
Downloads
Published
Issue
Section
License

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional. Penulis yang menerbitkan dengan jurnal ini setuju dengan ketentuan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan hak penerbitan pertama kepada jurnal dengan karya yang secara bersamaan dilisensikan di bawah Lisensi Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya tersebut dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mengunggahnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam buku), dengan pengakuan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal ini dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta sitasi yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan (Lihat Efek Akses Terbuka).











