Pengembangan pengetahuan sains melalui metode eksplorasi lingkungan sekitar anak
DOI:
https://doi.org/10.52434/jkpi.v5i1.42387Abstract
The Development of Science Knowledge Through Methods of the Environment’s Exploration Around Children. This study aims to describe the process of developing early childhood scientific knowledge through environmental exploration methods. The research subjects consisted of a classroom teacher and twelve children aged 5–6 years in Class B, comprising six boys and six girls. This study employed a qualitative approach with data collection techniques including observation, interviews, and documentation. Data analysis was conducted through the stages of data reduction, data display, and drawing conclusions. The results indicate that the development of children's scientific knowledge was carried out in three main stages: (i) the teacher prepared the exploration activities by setting the objectives; (ii) the teacher implemented the activities by discussing the procedures, tools, and materials with the children, as well as guiding and supervising them throughout the process; and (iii) the teacher conducted evaluations and assessments of the children’s exploration outcomes. The study concludes that environmental exploration is an effective strategy for enhancing scientific understanding in early childhood.
Downloads
Published
Issue
Section
License

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional. Penulis yang menerbitkan dengan jurnal ini setuju dengan ketentuan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan hak penerbitan pertama kepada jurnal dengan karya yang secara bersamaan dilisensikan di bawah Lisensi Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya tersebut dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mengunggahnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam buku), dengan pengakuan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal ini dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta sitasi yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan (Lihat Efek Akses Terbuka).