PAIKEM Model with Jeopardy : Its Impact on Students’ Learning of Sound Wave

Authors

  • Ilham Ramdhani Universitas Siliwangi
  • Rahmat Rizal Universitas Siliwangi
  • Rifa'atul Maulidah Universitas Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.52434/jpif.v5i1.42527

Keywords:

PAIKEM Model, Jeopardy Game, Cognitive Learning Outcomes

Abstract

A preliminary study at a school in Tasikmalaya revealed that conventional, monotonous learning methods led to low student activity and poor learning outcomes in sound wave material. To address this, researchers explored the PAIKEM (Active, Innovative, Creative, Effective, and Fun Learning) model using the Jeopardy game. This quasi-experimental study employed a Matching Only Posttest-Only Control Group Design with purposive sampling in two classes: one experimental and one control. Data were collected using a non-test instrument (observation sheet) and a test instrument (validated descriptive test with 8 questions). Hypothesis testing using a t-test at  significance level showed  ( ), indicating  was rejected and  accepted. This confirms that the PAIKEM model integrated with the Jeopardy game positively affects students’ cognitive learning outcomes on sound waves. The findings suggest that this model can help teachers enhance student engagement and improve learning outcomes.

References

Amalina, A., Rosita, R. Q., & Tandana, V. P. (2020). Analisis Kemampuan Berargumentasi Ilmiah Peserta didik SMA pada Materi Usaha dan Energi . Jurnal Kependidikan Betara (JKB), 1(2), 33–39. Diakses dari https://e-journal.sdn195pinangmerah.com/index.php/jkb%20diakses%20tanggal%209%20September%202020

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Edisi Revisi VI. Jakarta. PT. Rineka Cipta.

Azwar, S. (2012). Reliabiltas dan Validitas Edisi 4. Yogyakarta. Pustaka Pelajar.

Dahlia, R. S., Maridi, & Sari, D. P. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Chips Dipadukan Jeopardy Games untuk Meningkatkan Keterampilan Kerja sama dan Hasil Belajar Peserta didik pada Materi Ekologi Kelas X MIPA SMA Negeri 7 Surakarta. Proceeding Biology Education Conference, 16(1), 101–107. Diakses dari https://jurnal.uns.ac.id/prosbi/article/view/38402

Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How To Design Anda Evaluate Reasearch In Education (8th ed.). New York. McGraw-Hill.

Harahap, N., Nasution, E. S., & Siregar, S. U. K. M. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif Dan Menyenangkan (PAIKEM) Terhadap Kemampuan Kreativitas Fisika Peserta didik Ditinjau Dari Ranah Kognitif Di Kelas X SMK Negeri 1 Batang Angkola. JURNAL PENDIDIKAN ILMU PENGETAHUAN ALAM, 1(1), 81–87. Diakses dari https://jurnal.ugn.ac.id/index.php/FISIKA/article/view/1317/1022

Hermansyah, H., Nurhairunnisah, N., Suji Ardianti, & I Gusti Made Sulindra. (2023). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi terhadap Kemampuan Kognitif Fisika Dilihat dari Gender Siswa. JURNAL PENDIDIKAN MIPA, 13(3), 833–838. https://doi.org/10.37630/jpm.v13i3.1184

Hidayat, M. (2017). Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Talking Stick Yang Dipadukan Dengan Strategi Pembelajaran Quiz Jeopardy Review Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas XI IPA Di SMAN 3 Sungguminasa [Skripsi]. Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar. Makassar.

Mubarokiyah, T. A., Aripin, A., & Rizal, R. (2024). RADEC Learning Model: Practicum to Enhance Students’ Science Process Skills on Temperature and Heat. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 9(3), 415. https://doi.org/10.26737/jipf.v9i3.5641

Nuranisa, I. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran MID (Meaningful Instructional Design) Terhadap Hasil Belajar Peserta didik Pada Materi Gerak Lurus [Skripsi]. Universitas Siliwangi. Tasikmalaya.

Nurhalimah, S., & Rizal, R. (2024). Implementation Of Focus Explore Reflect Apply (FERA) Learning Model Assisted Crocodile Physics In Improving Students’ Critical Thinking Skills. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 9(2), 172. https://doi.org/10.26737/jipf.v9i2.4771

Palallung, S. H., Usman, M., & Asri, W. K. (2022). Peningkatan Kemampuan Membaca Memahami Teks Bahasa Jerman Melalui PAIKEM. PHONOLOGIE: Journal of Language and Literature, 2(2), 206–2015. Diakses dari https://rb.gy/azfq2z

Ristiani, R. (2022). Pengaruh Pendekatan Contextual Teaching And Learning Terhadap Hasil Belajar Peserta didik Pada Materi Gerak Lurus (Eksperimen Pada Peserta didik Kelas X SMA Negeri 1 Cimaragas Tahun Ajaran 2021/2022) [Skripsi]. Universitas Siliwangi. Tasikmalaya.

Rizal, R. (2023). Konsep Dasar Listrik Statis (B. Cendekia, Ed.). CV. Bayfa Cendekia Indonesia. Diakses dari https://books.google.co.id/books/about/Konsep_Dasar_Listrik_Statis.html?id=ydiyEAAAQBAJ&redir_esc=y

Rizal, R., & Ramelan, M. M. (2024). Optimalisasi pemanfaatan google form dalam penilaian hasil belajar peserta didik di SDN 4 Argasari. KARISMAS: Jurnal Pengabdian Karya Inovasi Masyarakat, 1(1), 6–13. https://doi.org/10.70282/karismas.v1i1.2

Rizal, R., & Ridwan, I. M. (2023). Analisis Pendidikan Nilai pada Konsep Gaya dan Hukum Newton. DIFFRACTION: Journal for Physics Education and Applied Physics, 5(2), 109–117. Diakses dari http://jurnal.unsil.ac.id/index.php/Diffraction

Rizal, R., Ridwan, I. M., Suhendi, H. Y., & Mahmudah, I. R. (2025). Student’s Readiness in Using Virtual Reality for Physics Learning. Journal of Teaching and Learning, 19(1), 131–154. https://doi.org/10.22329/jtl.v19i1.8943

Santika, Amaliyah, R., & Nurhidayah. (2021). Pengaruh Model PAIKEM Dengan Metode Tutor Sebaya Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Peserta didik Kelas X MIA SMA Negeri 1 Alu. PEDAMATH (Journal on Pedagogical Mathematics), 3(2), 1–13. https://doi.org/https://doi.org/10.31605/pedamath.v3i2.1915

Shobrina, N. Q., Sakti, I., & Purwanto, A. (2020). Pengembangan Desain Bahan Ajar Fisika Berbasis E-Modul Pada Materi Momentum. Jurnal Kumparan Fisika, 3(1), 33–40. https://doi.org/10.33369/jkf.3.1.33-40

Siregar, M. Y. (2021). Implementasi Standar Kompetensi Lulusan Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMA Al-Hidayah Medan Tembung. ALACRITY : Journal Of Education, 1(1), 9–16. Diakses dari https://lpppipublishing.com/index.php/alacrity/article/view/10

Siregar, S. U. K. M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran PAIKEM Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Kalor Fisika Peserta didik Kelas XI SMA Negeri 3 Padangsidimpuan. Jurnal LPPM UGN, 10(3), 32–41. Diakses dari https://jurnal.ugn.ac.id/index.php/jurnalLPPM/article/view/415

Sulistyaningsih, D., Rizal, R., & Susanti, E. (2022). Implementasi Google Classroom Selama Pandemi Covid-19: Analisis Persepsi Mahapeserta didik dalam Perkuliahan Daring Sejarah Fisika. DIFFRACTION: Journal for Physics Education and Applied Physics, 4(2), 72–80. Diakses dari http://jurnal.unsil.ac.id/index.php/Diffraction

Syahfi, S. A. (2023). Pengaruh Model Creative Problem Solving (CPS) Berbantuan Media Permainan Bianglala Karnaval Terhadap Pemahaman Konsep Pada Materi Gerak Melingkar [Skripsi]. Universitas Siliwangi. Tasikmalaya.

Takiah, I. H. H., Lestari, W. P., Handayani, L., & Rizal, R. (2023). Development of Edmodo-Based E-learning on Newton’s Laws. JURNAL EKSAKTA PENDIDIKAN (JEP), 7(2), 301–312. https://doi.org/10.24036/jep/vol7-iss2/734

Tampubolon, R. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran PAIKEM Terhadap Hasil Dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Civic Education, 1(1), 31–35. Diakses dari https://jurnal.darmaagung.ac.id/index.php/civiceducation/article/view/153

Ukhtikhumayroh, & Rahmatsyah. (2020). Efek Model Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Alat Praktikum terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah padaMateri Pokok Elastisitas dan Hukum Hooke. INAFI (Inovasi Pembelajaran Fisika), 8(4), 83–88. Diakses dari https://rb.gy/gw1hng

Verawati, N. N. S. P., Rahayu, S., & Detri, N. F. A. (2020). Efek Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dan Jigsaw Terhadap Penguasaan Konsep Fisika. Jurnal Dan Pendidikan Ilmu Sosial (JPIS), 4(1), 321–326. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.58258/jisip.v4i1.1126

Wijayanti, W., & Efendi, M. (2021). Efektivitas Model Pakem Dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini. WISDOM: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 92–109. https://doi.org/10.21154/wisdom.v2i1.2485

Wilani, Syaf, & Widiastuti. A, T. T. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran TGT Melalui Game Jeopardy Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Ditinjau Dari Minat Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 4, 327–334. Diakses dari https://prosiding.unma.ac.id/index.php/semnasfkip/article/view/814

Wiyanto, W. (2017). Pendekatan Saintifik Pada Perkuliahan Dengan Sistem E-Learning. Integralistik, 28(2), 217–229. https://doi.org/10.15294/integralistik.v28i2.13738

Zulfikar, Z., Rustana, C. E., & Indrasari, W. (2020). Pengembangan Alat Pengukur Cepat Rambat Bunyi Menggunakan Sensor Ultrasonik Sebagai Media Pembelajaran Fisika SMA. PROSIDING SEMINAR NASIONAL FISIKA (E-JOURNAL), 33–38. https://doi.org/10.21009/03.SNF2020.02.PF.05

Published

2025-06-11

Issue

Section

Artikel