Development of Physics Learning Media Assisted by Scratch Simulation for Parabolic Motion Material

Authors

  • Adinda Septi Zalza Faradila
  • Riki Perdana Universitas Negeri Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.52434/jpif.v4i1.3447

Keywords:

interactive media, scratch, parabolic motion

Abstract

The subject of physics is considered challenging by some students due to its abstract concepts, which can make the learning process difficult. This research aims to develop animated videos using Scratch software to assist students in dealing with difficulties in understanding the concept of projectile motion. The research method employed is Research and Development (R&D), utilizing the ADDIE model. Data analysis involves descriptive analysis techniques, calculating the percentage of validation scores. Results from the evaluation by two physics education experts indicate that the content validity of the media is excellent at 92% without any modifications, and the presentation validity is at 88%. Based on these validation results, it can be concluded that the physics learning media assisted by Scratch simulations developed are suitable for use.

References

Afiat, A. H., Purwaningsih, E., & Winarto, W. (2017). Pengembangan media mobile learning untuk memudahkan siswa mempelajari materi gerak parabola. Seminar Nasional Fisika Dan Pembelajarannya, 101–110.

Aziz, A. S., Najimah, N., Yusran, Y., & Islamadina, R. (2024). Perancangan Media Pembelajaran Materi Matriks Berbasis Animasi Interaktif Dengan Metode MDLC. J-SIGN (Journal of Informatics, Information System, and Artificial Intelligence), 2(1), 11–24.

Fitria, N., Aziizi, M. K. R., Hardoyo, T., Supriadi, B., Harjianto, A., & Junaidi, M. R. (2023). PENGGUNAAN PhET SIMULATION UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA SMP ISLAM PANGGUL. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 428–438. https://doi.org/10.37478/optika.v7i2.3394

Fitrianisah, F. (2022). Analisis Penggunaan Media Video Animasi terhadap Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar (Penelitian Analisis Deskriptif Kualitatif dengan Teknik Studi Pustaka). FKIP UNPAS.

Husaini, M. (2017). Pemanfaatan teknologi informasi dalam bidang pendidikan (e-education). MIKROTIK: Jurnal Manajemen Informatika, 2(1).

Ikhbal, M., & Musril, H. A. (2020). Perancangan media pembelajaran fisika berbasis android. Information Management For Educators And Professionals: Journal of Information Management, 5(1), 15–24.

Intana, N. M., Akhlis, I., & Hardyanto, W. (2018). Pengembangan multimedia pembelajaran fisika berbasis scratch pada pokok bahasan hukum oersted. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 7(2), 1–8.

Juwairiah, J., Caroline, C., Ahmad, H., Putra, P., Dhaniswara, E., & Lufthansa, L. (2023). PEMBANGUNAN APLIKASI E-Learning SEBAGAI SARANA PEMBELAJARAN ONLINE DI UNIVERSITAS. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(3), 690–696.

Maulansyah, R., Febrianty, D., & Asbari, M. (2023). Peran Guru dalam Peningkatan Mutu Pendidikan: Penting dan Genting! Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(5), 31–35.

Melianti, E., Risdianto, E., & Swistoro, E. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis multimedia interaktif menggunakan macromedia director pada materi usaha dan energi kelas X. Jurnal Kumparan Fisika, 3(1 April), 1–10.

Nurjayanti, N., & Hatta, H. (2023). Proses Komunikasi Dua Arah Pada Fitur Quick Chat Game Online Mobile Legends: Bang Bang. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(6), 3153–3163.

Nurmaulidina, S., Astuti, I. A. D., & Dasmo, D. (2022). Development of Physics Learning Media Based on 3D Scratch Applications on Light Wave Matter Grade 11 High School. Nucleus, 3(1), 54–63.

Ridwan, Y. H., Zuhdi, M., Kosim, K., & Sahidu, H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Fisika Peserta Didik. ORBITA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 7(1), 103–108.

Sholeh, M., & Nurnawati, E. K. (2023). Pelatihan Pengembangan Aplikasi Scratch di SMK Negeri Tembarak Temanggung”. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 4(2), 41–53.

Sulastri, H. P., Irvani, A. I., & Warliani, R. (2024). PENGEMBANGAN MODUL DIGITAL FISIKA BERBASIS PROJECT BASED LEARNING (PjBL) DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 8(1), 97–111.

Published

2024-06-26

Issue

Section

Artikel