Development of Scratch-Assisted Physics Learning Media on Temperature Conversion Topic to Improve Student Learning Outcomes

Authors

  • Yessy Umi Salma Universitas Negeri Yogyakarta
  • Riki Perdana Universitas Negeri Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.52434/jpif.v4i2.3439

Keywords:

learning media, Scratch, temperature conversion

Abstract

The low learning outcomes of students in physics, particularly on the topic of temperature conversion, remain a prevalent issue in Indonesia. This study aims to develop Scratch-assisted learning media to improve student learning outcomes on this topic. The research employed the 4D model (Define, Design, Development, Disseminate). Validation was conducted by three validators, consisting of prospective physics teachers, using questionnaires that assessed aspects of design, accessibility, and language. The validation results yielded an average score of 3.6 for design, 3.9 for accessibility, and 3.7 for language, categorized as suitable to highly suitable. The learning media incorporates interactive features, including instructional content, simulations, and evaluations, developed using Scratch to enhance students’ motivation and understanding of temperature conversion concepts. The findings demonstrate that the developed learning media is effective in improving student learning outcomes.

References

Abbas, A., & Hidayat, M. Y. (2018). Faktor-faktor kesulitan belajar fisika pada peserta didik kelas IPA sekolah menengah atas. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 6(1), 45–50.

Adawiyah, V. R., Bektiarso, S., & Sudarti, S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Dengan Vee Map Terhadap Hasil Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Pada Pokok Bahasan Alat-Alat Optik. Phi: Jurnal Pendidikan Fisika dan Terapan, 7(2), 62–67.

Ady, W. N., & Warliani, R. (2022). Analisis kesulitan belajar siswa sma terhadap mata pelajaran fisika pada materi gerak lurus beraturan. Jurnal Pendidikan dan ilmu fisika, 2(1), 104–108.

Al Azka, H. H., Setyawati, R. D., & Albab, I. U. (2019). Pengembangan modul pembelajaran. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(5), 224–236.

Amali, K., Kurniawati, Y., & Zulhiddah, Z. (2019). Pengembangan lembar kerja peserta didik berbasis sains teknologi masyarakat pada mata pelajaran IPA di sekolah dasar. Journal of Natural Science and Integration, 2(2), 191–202.

Assulamy, H., Aunnurahman, A., & Halida, H. (2023). Pengunaan Media Pembelajaran Scratch pada SMP. Journal on Education, 6(1), 9521–9528.

Audie, N. (2019). Peran media pembelajaran meningkatkan hasil belajar peserta didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 586–595.

Haidir, M., Farkha, F., & Mulhayatiah, D. (2021). Analisis pengaruh media pembelajaran berbasis video pada pembelajaran fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 9(1), 81–89.

Hardyanto, W., Wahyuni, S., Akhlis, I., & Sugiyanto, S. (2022). Scratch sebagai solusi simulasi praktikum digital di masa pandemi. Journal of Community Empowerment, 2(1), 7–11.

Heryanto, S. H., Aprianti, S., Pelani, R. R., & Irvani, A. I. (2023). Penggunaan E-learning Madrasah dalam Proses Pembelajaran Fisika di MAN 2 Garut. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Fisika, 3(1), 172–178.

Irvani, A. I. (2022). Merancang Media Pembelajaran Berdasarkan Bagaimana Siswa Belajar. Jurnal Pendidikan Fisika dan Sains, 5(1), 1–9.

Iskandar, R. S. F., & Raditya, A. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Projectbased Learning Berbantuan Scratch.

Jannah, M., Harijanto, A., & Yushardi, Y. (2019). Aplikasi media pembelajaran fisika berbasis sparkol videoscribe pada pokok bahasan suhu dan kalor terhadap hasil belajar siswa SMK. Jurnal Pembelajaran Fisika, 8(2), 65–72.

Kassiavera, S. (2016). Pengembangan modul fisika berbasis sains teknologi masyarakat (stm) untuk meningkatkan motivasi belajar dan kemampuan berpikir kritis siswa sma. UNS (Sebelas Maret University).

Kusumawati, E. R. (2022). Efektivitas media game berbasis scratch pada pembelajaran IPA sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1500–1507.

Lesmono, A. D., Wahyuni, S., & Alfiana, R. D. N. (2021). Pengembangan bahan ajar fisika berupa komik pada materi cahaya di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(1), 100–105.

Masyruhan, M., Pratiwi, U., & Al Hakim, Y. (2020). Perancangan alat peraga hukum hooke berbasis mikrokontroler arduino sebagai media pembelajaran Fisika. SPEKTRA: Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 6(2), 134–145.

Muharram, M. R. W., & Fajrin, B. S. (2021). Desain game edukasi sifat-sifat bangun datar segiempat menggunakan aplikasi scratch. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(2), 140–149.

Mukti, I. N. C., & Nurcahyo, H. (2017). Pengembangan media pembelajaran biologi berbantuan komputer untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 137–149.

Paling, S., Makmur, A., Albar, M., Susetyo, A. M., Putra, Y. W. S., Rajiman, W., Djamilah, S., Suhendi, H. Y., & Irvani, A. I. (2024). Media Pembelajaran Digital. TOHAR MEDIA.

Peranti, P., Purwanto, A., & Risdianto, E. (2019). Pengembangan media pembelajaran permainan mofin (monopoli fisika sains) pada siswa SMA kelas X. Jurnal Kumparan Fisika, 2(1 April), 41–48.

Putri, W. A., & Rino, R. (2023). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Pada Masa Pandemi Covid-19 Di SMK Kota Padang (Studi Pada Siswa di SMKN 3 Padang dan SMKS Nusatama Padang). Jurnal Salingka Nagari, 2(1), 47–57.

Rahayu, N. S., Lestari, P. R., Ady, W. N., & Irvani, A. I. (2022). Pengenalan Eksperimen Fisika Sederhana Kepada Siswa Kelas VI di SDN 2 Limbangan Timur. JPM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 76–84.

Rahmawati, A. (2019). Penggunaan multimedia interaktif (MMI) sebagai media pembelajaran dalam meningkatkan prestasi belajar fisika. PSEJ (Pancasakti Science Education Journal), 4(1), 7–17.

Rivai, A., Astuti, I. A. D., Okyranida, I. Y., & Asih, D. A. S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Android Menggunakan Appypie dan Videoscribe pada Materi Momentum dan Impuls. Journal of Learning and Instructional Studies, 1(1), 9–16.

Sugiono, S. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan r & d. Bandung: alfabeta, 288.

Syahdah, V. S., & Irvani, A. I. (2023). Kesulitan Menanamkan Jiwa Percaya Diri terhadap Kemampuan Mengerjakan Soal Fisika. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Fisika, 3(1), 163–171.

Utami, L., & Amiruddin, A. (2018). Pengembangan media laboratorium virtual model 4d pada mata kuliah fisika. PHYDAGOGIC: Jurnal Fisika dan Pembelajarannya, 1(1), 7–14.

Widiningrum, W. N., Hardyanto, W., Wahyuni, S., Marwoto, P., & Mindyarto, B. N. (2021). Meta-Analisis media scratch terhadap keterampilan computational thinking siswa SMA dalam pembelajaran fisika. Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Fisika e-ISSN, 8(1), 1–8.

Yulianda, P., Sahala, S., & Mursyid, S. (2019). Deskripsi Kesalahan Siswa Berdasarkan Klasifikasi Watson Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Suhu Dan Kalor. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(11).

Published

2024-12-31