Kualitas pelayanan institusi pendidikan tinggi dan pengaruhnya terhadap loyalitas mahasiswa
DOI:
https://doi.org/10.52434/jk.v11i2.42143Abstrak
Abstract
Student loyalty is an important asset that needs to be owned and developed by higher education institutions, including the Faculty of Communication and Information, Garut University. Student loyalty has a very large contribution to the dynamics and development of the institution that houses it. This study aims to describe student loyalty which is reflected in the form of a positive attitude towards the Faculty of Communication and Information, Garut University as an educational service provider institution. This study also aims to identify aspects of service that influence student loyalty. The study was conducted using a quantitative approach with a survey method on active students of the Faculty of Communication and Information, Garut University, especially students in semester IV, semester VI and semester VIII with purposive random sampling with a total of 227 respondents. The data collection tool was a questionnaire with answer option scores adapting the Likert scale model. In this study, simple linear regression analysis was applied to examine the effect of service satisfaction on student loyalty. The results of the study showed a significant positive effect between the two variables. This is supported by the results of a simple linear regression analysis which shows that the effect of service satisfaction on student loyalty is 46.8% while the simple linear regression equation is Y ̅ = 20.028 + 1.430X. The service aspect that has the most positive influence on student loyalty is the quality of the learning experience that is considered satisfactory to students. Meanwhile, the aspect that is considered less influential is the learning facilities that are considered unsatisfactory.
Keywords: Loyalty; student; institution; service; education.
Abstrak
Loyalitas mahasiswa adalah asset penting yang perlu dimiliki dan dikembangkan oleh lembaga pendidikan tinggi, termasuk Fakultas Komunikasi dan Informasi Universitas Garut. Loyalitas mahasiswa memiliki kontribusi yang sangat besar terhadap dinamika dan perkembangan institusi yang menaunginya. Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan loyalitas mahasiswa yang tercermin dalam bentuk sikap positif terhadap Fakultas Ilmu Komunikasi dan Informasi Universitas Garut sebagai lembaga penyedia layanan pendidikan, Penelitian ini juga bertujuan untuk mengidentifikasi aspek-aspek pelayanan yang mempengaruhi loyalitas mahasiswa. Penelitian dilakukan dengan menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode survei terhadap mahasiswa aktif Fakultas Komunikasi dan Informasi Universitas Garut, khususnya mahasiswa semester IV, semester VI dan semester VIII dengan pengambilan sampel secara purposive random sampling dengan total 227 responden. Alat pengumpulan data berupa angket dengan skor opsi jawaban mengadaptasi model skala Likert. Dalam penelitian ini, analisis regresi linear sederhana diterapkan untuk mengkaji pengaruh kepuasan layanan terhadap loyalitas mahasiswa. Hasil penelitian menunjukkan adanya pengaruh positif yang signifikan antara kedua variabel tersebut. Hal ini didukung oleh hasil analisis regresi linear sederhana yang menunjukkan bahwa pengaruh kepuasan layanan terhadap loyalitas mahasiswa adalah sebesar 46,8 % sedangkan persamaan regresi linier sederhananya adalah . Adapun aspek pelayanan yang paling berpengaruh positif terhadap loyalitas mahasiswa adalah kualitas pengalaman belajar yang dinilai memuaskan mahasiswa. Sedangkan aspek yang dinilai kurang berpengaruh adalah fasilitas belajar yang dinilai belum memuaskan.
Kata-kata kunci: Loyalitas; mahasiswa; institusi; pelayanan; pendidikan.
Download Journal Template













