STRATEGI PEMASARAN PADA MEDIA SOSIAL MELALUI IKLAN INSTAGRAM
DOI:
https://doi.org/10.52434/jk.v8i2.1519Abstrak
AbstractÂ
The development of information technology that goes hand in hand with the development of the internet with the emergence of various social media which is used as one of the unlimited communication tools can now help various sectors in the world, one of which is the business world. Where social media was previously only used and used as a communication medium, now social media is used as a means of communication, especially in terms of promotion. Given that social media is not limited by space and time, it provides a great opportunity for business people by giving them a wider range of marketing distribution for the products and services they offer. This study aims to analyze marketing strategies on social media using Instagram. This research uses the literature study method to achieve the research objectives. Data collection techniques through observations and literature studies. The results of this study found that marketing through Instagram has a good influence on the quality of sales of products and services offered. Business people can develop long-term programs to advertise or see trends that are happening in the community first and then advertise based on what is trending in the community so that business people can adapt them to the needs of consumers or target markets. Business people who carry out marketing strategies using Instagram social media certainly provide various conveniences to consumers by promoting the products or services they offer through their Instagram accounts. Business people provide convenience in accessing social media accounts along with the development of social media to the point that it is inseparable from people's daily lives. Keywords: Marketing strategy; social media; advertisement; Instagram.
Â
AbstrakÂ
Perkembangan teknologi informasi yang bersanding lurus dengan perkembangan internet dengan munculnya berbagai sosial media yang dijadikan sebagai salah satu alat komunikasi tak terbatas kini dapat membantu berbagai macam sektor yang berada di dunia salah satunya dunia bisnis. Dimana media sosial yang sebelumnya hanya digunakan dan dimanfaatkan sebagai media komunikasi saja, saat ini media sosial dijadikan sebagai salah satu sarana komunikasi khususnya dalam hal promosi. Mengingat media sosial ini tidak terbatas ruang dan waktu, maka memberikan peluang besar terhadap para pelaku bisnis dengan memberikan mereka jangkauan penyebaran pemasaran produk dan jasa yang mereka tawarkan lebih luas. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis strategi pemasaran pada media sosial dengan menggunakan Instagram. Penelitian ini menggunakan metode studi literatur untuk mencapai tujuan penelitian. Teknik pengumpulan data melalui hasil observasi dan studi literature. Hasil penelitian ini menemukan bahwa pemasaran melalui Instagram ini memberikan pengaruh yang baik terhadap kualitas penjualan produk dan jasa yang ditawarkan. Pelaku bisnis dapat menyusun program jangka panjang untuk melakukan pengiklanan atau melihat tren yang sedang terjadi di masyarakat terlebih dahulu lalu selanjutnya melakukan pengiklanan berdasar pada apa yang sedang tren di masyarakat sehingga pelaku bisnis dapat menyesuaikannya dengan kebutuhan konsumen atau target pasar. Para pelaku bisnis yang melakukan strategi pemasaran dengan menggunakan media sosial Instagram tentunya memberikan berbagai kemudahan kepada para konsumen dengan cara mempromosikan produk atau jasa yang ditawarkannya melalui akun instagramnya. Pelaku bisnis memberikan kemudahan dalam mengakses akun media sosial seiring dengan semakin berkembangnya media social sampai berada pada titik yang tidak terpisahkan dari kehidupanReferensi
Daftar Pustaka
Alalwan, A. A., Rana, N. P., Dwivedi, Y. K., & Algharabat, R. (2017). Social Media in Marketing: A Review and Analysis of the Existing Literature. Telematics and Informatics , 1177-1190.
Apriliana, N. S. (2019). The Influence Of Cosmetics Advertisement On Instagram Towards
Teenage Girls' Attitude And Consumtive Behavior In Yogyakarta. Proceeding of The 5th Conference on Communication, Culture and Media Studies , 253-260.
Barger, V., Peltier, J. W., & Schultz, D. E. (2016). Social Media and Consumer Engagement: A Review and Research Agenda. Journal of Research in Interactive and Marketing, 268-287. https://doi.org/10.3345849/jpkop.21.1.7654.
Bilgin, Y. (2018). The Effect of Social Media Marketing Activities on Brand Awareness, Brand Image and Brand Loyalty. Business & Management Studies: An International Journal , 128-148. https://doi.org/10.33457849/jpkop.27.1.2345.
Duffet, R. G. (2017). Influence of Social Media Marketing Communications on Young
Consumers’ Attitudes. Young Consumers , 19-39.
Evans, N. J., Phua, J., Lim, J., & Jun, H. (2017). Disclosing Instagram Influencer Advertising:
The Effects of Disclosure Language on Advertising Recognition, Attitudes, and Behavioral Intent. Journal of Interactive Advertising, 1-12. https://doi.org/10.37895849/jpkop.25.1.8624.
Gaber, H. R., Wright, L. T., & Kooli, K. (2019). Consumer Attitudes Towards Instagram Advertisements in Egypt: The Role of the Perceived Advertising Value and Personalization. Cogent, 1-13. https://doi.org/10.30976849/jpkop.98.1.8667.
Hidayatun. (2015). Pengaruh Instesitas Penggunaan Media Sosial dan Dukungan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Konsumtif Pada Siswa Kelas XI SMA Muhamadiyah 3 Jogjakarta. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Jogjakarta.
Irbah, H., & Putri, Y. R. (2015). Strategi Komunikasi Penggunaan Media Sosial Sebagai Media Promosi Band Indie Mustache and Beard. e-proceeding of Management.
Islamy, D. P. (2015). Pengaruh Online Shop pada Media Sosial Instagram Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa Siswi SMP Islam Cikal Harapan 1 Bumi Serpong Damai Kota Tangerang Selatan. Jakarta : UIN Syarif Hidayatullah.
Jong, L. d. (2019). The Effects of Instagram Advertising on Brand Awareness, Ad Intrusiveness, Brand Attitude and Purchase Intentions. University of Amsterdam , 2026.
Nielsen. (2017). Nielsen Social Media Report. Dipetik Juni 14, 2021, dari https://www.nielsen.com/content/dam/corporate/us/en/reports-downloads/2017reports/2016-nielsen-social-media-report.pdf
Pessala, I. (2016). User Experiences and Efficiency of Instagram Advertising . Jamk.fi.
Tjiptono, F. (2015). Strategi Pemasaran Edisi 4. Yogyakarta: Andi.
Tjiptono, F., & Chandra, G. (2012). Pemasaran Strategik : Mengupas Pemasaran Strategik, Branding Strategy, Customer Satisfaction, Strategi kompetitif, hingg e-Marketing. Yogyakarta: Andi.
Tuten, T. L., & Solomon, M. R. (2017). Social Media Marketing. Upper Saddle River, NJ: Sage Publication.
Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram. Widya Cipta Jurnal Sekretari dan Manajemen , 271-279. https://doi.org/10.30965849/jpkop.25.1.9814.
Verlegh, P. W., Fransen, M. L., & Kirmani, A. (2015). Persuasion in Advertising: When Does it work, and When Does it Not? International Journal of Advertising , 3-5.
Wijayanti, A. (2019). Strategi Komunikasi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram.
repository.iainpurwokerto, 1-40.
E-ISSN: 2580-538X, Volume 8, No. 2, Oktober 2022, hlm. 885-900
Zhao, X., Yang, J., Xie, T., & Wang, Z. (2017). Examining Advertising Intrusiveness on Instagram: Hedonic and Utilitarian Attributes of Brand and Sponsored Content. American Academy of Advertising, 243.