Pengaruh Self Assessment System dan Kualitas Pelayanan Pajak terhadap Kepatuhan Wajib Pajak di KPP Pratama Garut

lina nurlaela

Abstract


This study aims to determine the Self Assessment System, Quality of Tax Service, and Taxpayer Compliance at KPP Pratama Garut. As well as to determine the effect of the Self Assessment System and the Quality of Tax Services on Taxpayer Compliance at Garut Tax Office. The method used in this research is descriptive and associative methods. The population of this research is individual taxpayers who are registered as taxpayers at KPP Pratama Garut. The sample used in this study were 100 respondents. Hypothesis testing in this study used multiple linear regression with an alpha value of 5%. The results of this study indicate that the Self Assessment System at KPP Pratama Garut is good, the Quality of Tax Service at KPP Pratama Garut shows good, and Taxpayer Compliance at KPP Pratama Garut Regency also shows good. Self Assessment System and Tax Service Quality have a positive effect on Taxpayer Compliance at KPP Pratama Garut Regency. The magnitude of the influence of the Self Assessment System and the Quality of Tax Services has a positive effect on Taxpayer Compliance is 75.8%.


References


Akdon & Riduwan. (2013). Rumus dan Data dalam Aplikasi Statistika. Bandung: Alfabeta.

Anatan, L. & Ellitan, L. (2007). Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Bisnis Modern. Bandung: Alfabeta.

Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta.

Boediono, B. (2003). Pelayanan Prima Perpajakan. Jakarta: Rineka Cipta.

Bestari, A. D. (2009). Pengaruh Pelaksanaan Self Assessment System terhadap Kepatuhan WPOP pada KPP Pratama Pasar Minggu. Jurnal. Depok: Universitas Gunadarma.

Federica, D. (2008.) Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Kepatuhan Wajib Pajak Dalam Memenuhi Kewajiban Wajib Pajak (Daerah Istimewa Yogyakarta Kecuali Gunung Kidul Dan Kulon Progo). Skripsi. Fakultas Ekonomi. Jakarta: Universitas Kristen Krida Wacana.

Forest, Adam & Sheffrin, S, M. (2002). Complexity and Complience: An Empirical Investigation. National Tax Journal Vol.LV, No.1, March p.p (75-88).

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS 23 Edisi Delapan. Semarang: Universitas Diponegoro.

Iqbal, H. (2005). Analisis Data Penelitian dengan Statistik. Jakarta: Bumi Aksara.

Kusuma, C.K. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Pajak, Pemahaman Peraturan Perpajakan serta Sanksi Perpajakan terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi dalam Membayar Pajak Tahun 2014 (di Kantor Pelayanan Penyuluhan dan Konsultasi Perpajakan Wonosobo). Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Marboen, A. (2016). Kepatuhan Penyampaian Pajak Indonesia Rendah. Dari World Wide web: (http://m.antaranews.com).

Mardiasmo. (2013). Perpajakan Edisi Revisi. Yogyakarta: Andi Offset.

Megawati, T. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan Pajak terhadap Kepatuhan Wajib Pajak. Skripsi. Fakultas Ekonomi. Bandung: Universitas Widyatama.

Narimawati, U. (2010). Penulisan Karya Ilmiah. Jakarta: Penerbit Genesis.

Nasucha, C. (2004). Reformasi Administrasi Publik. Jakarta: PT. Grasindo.

Nazir, M. (2013). Metodologi Penelitian. Jakarta : Balai Aksara.

Nugroho, A. Rahman & Zulaikha. (2012). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemauan Untuk Membayar Pajak Dengan Kesadaran Membayar Pajak sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pajak Orang Pribadi Yang Melakukan Pekerjaan bebas yang Terdaftar di KPP Pratama Semarang Satu). Diponegoro Journal Of Accounting, Vol.1, No 2.

Rahayu, S, K. (2010). Perpajakan Indonesia: Konsep dan Aspek Formal. Yogyakarta: Graha Pustaka.

----------------------(2013). Perpajakan Indonesia: Konsep dan Aspek Formal. Yogyakarta: Graha Pustaka.

Resmi, S. (2016). Perjakan Teori dan Kasus. Edisi 9. Jakarta: Salemba Empat.

Saputri, S, D. (2014). Pengaruh Penerapan Self Assessment System dan Kemauan Membayar Pajak terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Usaha Mikro Kecil dan Menengah Di Surakarta. Skripsi. Fakultas Ekonomi dan Bisnis. Sukoharjo: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Sari, D, N. Darmayanti, Y. & Fauziati, P. (2014). Pengaruh Pelaksanaan Self Assessment System, Pengetahuan Pajak dan Pemeriksaan Pajak terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Dalam Menyampaikan Surat Pemberitahuan (Survei di Kantor Pelayanan Pajak Pratama Padang). Jurnal Bung Hatta, Vol.4, No.1.

Sugiyanto. (2010). Model-model Pembelajaran Inovatif. Surakarta: Yuma Pustaka.

Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Bisnis. Bandung : Alfabeta.

Suliyanto. (2011). Ekonometrika Terapan: Teori dan Aplikasi dengan SPSS. Yogyakarta: ANDI.

Tjiptono, F. & Chandra, G. (2007). Service, Quality Satisfaction. Yogyakarta: Andi Ofset.

Waluyo. (2008). Perpajakan Indonesia. Jakarta: Salemba Empat.

Zain, M. (2005). Manajemen Perpajakan. Jakarta: Salemba Empat.

https://id.123dok.com/document/7qvxpg1y-self-assessment-system-dan-kualitas-pelayanan-pajak-terhadap-kepatuhan-wajib-pajak-survey-pada-kpp-pratama-bandung-karees.html

http://eprints.mdp.ac.id/1975/1/Jurnal%202011210066.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.52434/jwe.v16i3.341

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Faculty of Economics, Garut University

Samarang Street. Number. 52.A Tarogong kaler - Garut West Java 44151

(0262) 544-218

(0262) 231-013

Email : jwe@fekon.uniga.ac.id

Email : fekon@uniga.ac.id

Hotline Jurnal Fakultas Ekonomi : 0821-1770-5966

Lisensi Creative Commons
Jurnal Wacana Ekonomi is an Online Journal of the Faculty of Economics: Scientific Creations and published Research Results Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

Download Template :

Visitors :

View My Stats

EISSN/PISSN:

Indexed by:

            

Supported by:

   

Tools :

 

Collaboration :

                

Copyright ©journal.uniga.ac.id 2015